در کل خوب آواز خواندن خیلی ربطی به استفاده از تکنیکهای مختلف ندارد و آنچه بیشتر روی آن تاثیر میگذارد پرهیز از مشکلات رایج است.
علیالخصوص این 5 تا:
1-پاپینگ
2-سیبلانس
3-اثر جانبی
4-نویز پا
5-آتیک ضعیف اتاق
1-پاپینگ
پاپینگ یکی از عجیبترین چیزها در صدای انسان است. در این حالت، هنگام تلفظ حروف “P” و “B”، هوا به طور ناگهانی و قوی از دهان خارج میشود.
در گفتگوی عادی متوجه این مسئله نمیشوید اما در ضبط آواز، این صدای هوا به دیاگرام میکروفون برخورد میکند. ایجاد صدایی نیرومند با فرکانس کم به عنوان پاپینگ شناخته میشود.
برای درک بهتر آن، این تمرین را انجام دهید:
دستتان را جلوی صورتتان قرار دهید و این جملات را تکرار کنید:
“Peter Piper picked a peck of pickled peppers.”
“Better businesses build big boxes.”
ضربه هوا روی دستتان را حس میکنید؟ به این حالت پاپینگ میگویند.
برای پیشگیری از آن، راحتترین روش آواز خواندن مقابل میکروفون با زاویهای کمی خارج از محور است که در نتیجه این دمیدن هوا مستقیما به دیاگرام برخورد نمیکند.
با این حال از آنجا که بسیاری از خوانندگان نمیتوانند یا نمیخواهند، زحمت تعبیه فیلترهای پاپ بر دوش مهندسان است.
نحوه کار این فیلترها به این صورت است:
1-فیلترهای پاپ با ایجاد مانع بین خواننده و میکروفون، مثل یک تور برای گرفتن “آواهای انفجاری” عمل میکنند. ضمن اینکه به صداهای دیگر اجازه میدهند به راحتی عبور کنند.
این مانع به عنوان یک نشانگر فاصله هم عمل میکند و مانع از نزدیکتر شدن خواننده میشود. چون ظاهرا این اتفاق خیلی میافتد!
آموزش موسیقی
درباره این سایت